Våra Allmänna köpvillkor
Ladda ner och skriv ut GTC
1. Allmänt
Genom ett inköp från BADER accepterar du våra Allmänna affärsvillkor. De Allmänna affärsvillkoren gäller när kunden köper en vara från BADER, med undantag för när kunden och BADER skriftligen har enats om annat. Du accepterar även behandlingen av dina personuppgifter som beskrivs nedan.
För dig som konsument gäller konsumentköplagen samt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. BADER tillämpar de tvingande bestämmelser som framgår av gällande lagstiftning. Ytterligare information om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (DAL) och konsumentköplagen finns på Konsumentverkets webbplats.
Som konsument har du möjlighet att klaga till Allmänna reklamationsnämnden. Du kan även få hjälp av kommunens konsumentrådgivare och Konsumentverket www.konsumentverket.se. Du kan även använda EU-kommissionens webbportal för tvistlösning. Alla tvister måste lösas av antingen Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller EU-kommissions tvistlösning på nätet (EU ODR).
Allmänna reklamationsnämnden: www.arn.se
Box 174, 101 23 Stockholm,
EU-ODR: https://ec.europa.eu/odr
Denna portal ska i första hand användas av kunder med hemvist utanför Sverige. Länk till portalen: http://ec.europa.eu/consumers/odr/
topp
2. Beställning
topp
3. Orderbekräftelse
topp
4. Produktinformation
topp
5. Priser
topp
6. Betalning
Om du betalar med kreditkort kommer ditt konto att debiteras efter det att beställningsprocessen har slutförts. Under beställningsprocessen behöver vi kortnummer, utgångsdatum, kreditkortsföretag och kortets kontrollsiffra.
Klarna Direkt | Ingen avgift |
Klarna faktura (30 dagar) | Ingen avgift |
Klarna delbetalning | Avgifter tillkommer, se Klarna |
7. Erbjudanden
7.1 Har du en rabatt- eller presentkortskod eller ett annat erbjudande, gäller dessa endast enligt de villkor som anges i samband med rabatt, presentkort eller annat erbjudande. Alla giltiga rabatter och presentkort visas tydligt i kassan innan du slutför din beställning. Om de rabatter som visas i kassan inte överensstämmer med de du anser dig ha rätt till vänder du dig till kundtjänst innan du slutför din beställning.
7.2 Koder kan inte kombineras med varandra och gäller inte för artiklar som är märkta med kampanjpriser såvida inte annat anges.
topp
8. Leverans
topp
9. Ändring och avbeställning
9.1 Enligt konsumentköplagen har du rätt till avbeställning fram till att du fått varan, men du är skyldig att betala kostnaderna och ersätta oss för rimlig förlust som uppkommit genom avbeställningen.
9.2 Om du ändrat dig har du även möjlighet att använda dig av ångerrätten, se utförliga villkor om ångerrätten i punkt 10.
9.3 En slutförd beställning kan tyvärr inte ändras i efterhand, utan endast avbeställas, med undantag för om din beställning ännu inte vidarebefordrats till orderbehandling och paketering.
topp
10. Ångerrätt
10.1 Utövande av ångerrätten
10.1.1 Du har alltid rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från att varan mottagits, den så kallade ångerfristen. Om du vill ångra ditt köp måste du informera oss om det inom ångerfristen. Av meddelandet ska det klart framgå vilket köp det rör sig om och att du vill ångra köpet. Om du vill kan du använda formuläret som tillhandahålles av Konsumentverket.
Här (https://www.konsumentverket.se/globalassets/publikationer/kontrakt-och-mallar/angerblankett-2022-konsumentverket.pdf ) laddar du ner ångerformulär från Konsumentverket.
10.1.2 Vänligen skicka dina meddelande per e-post till service@bader.se. Vi skickar dig en bekräftelse på att vi har fått ditt meddelande. Skulle du inte få en bekräftelse vänder du dig till kundtjänst. Våra fullständiga kontaktuppgifter hittar du i slutet av dessa Allmänna affärsvillkor. Du kan också ladda ner ett exempel på Avbokningsformulär här.
(Om du vill häva köpet och returnera en eller flera varor, vänligen fyll i detta formulär och skicka tillbaka till oss.) - Till BADER Mode & Livsstil, Valhallavägen 185, 102 52 Stockholm, E-post: service@bader.se - Jag/vi (*) återkallar härmed avtalet som ingåtts av mig/oss (*) för köp av följande varor (*)/köp av följande tjänster (*) - Beställdes den (*)/mottogs den (*) - Konsumentens namn - Konsumentens adress - Konsumentens underskrift (endast för pappersavisering) - Dagens datum _________________________ (*) Stryk det som inte är tillämpligt |
10.1.3 Observera att om ett paket inte hämtas ut eller en leverans inte tas emot kan ångerrätten inte tillämpas. Se även vad som gäller i händelse att paket inte hämtas ut (punkt 8.4.1).
10.1.4 Varan ska returneras inom 14 dagar efter meddelande om att du vill utöva din ångerrätt. Du kan även ångra köpet om det finns
en eller flera artiklar som är restnoterade, eller om du får ett nytt leveransbesked. Vänd dig då till vår kundtjänst.
10.2 Undantag från ångerrätten
10.2.1 Ångerrätten gäller inte för varor som var förseglade och vars försegling du har brutit, vilket innebär att en retur inte längre är rimlig av hygieniska skäl.
10.3 Villkor för retur av ett ångrat köp
10.3.1 Om du vill ångra ditt köp måste du returnera varorna till oss. Varorna ska returneras omgående och senast inom 14 dagar från den dag du skickade oss ångermeddelandet. För att ångerrätten ska ha utövats i tid räcker det att du skickat varorna innan ångerfristen löpt ut. På retursedeln som bifogas leveransen finns en adresslapp (förbetald returfrakt) som ska användas, i övrigt uppges namn och kundnummer och beställningsnummer helst tillsammans med skälet till returen.
10.3.2 Självklart kan du titta på och prova en köpt artikel. Men tänk på att vara försiktig med varan och endast hantera den så som krävs för att fastställa varans beskaffenhet och funktion.
10.3.3 Den returnerade varan måste vara komplett, dvs. alla delar, tillbehör, bruksanvisningar osv. ska returneras till oss. Vi ber dig returnera varan i eventuell originalförpackning.
10.3.4 Ångerrätt av ett helt köp accepteras endast vid paketerbjudanden eller liknande erbjudanden. Har du köpt mer än en artikel inom ramen för ett erbjudande måste du ångra köpet av alla dessa artiklar.
10.3.5 Om du har hanterat varan utöver vad som är tillåtet eller om en del av varan saknas eller är skadad, ansvarar du för varans värdeförlust och vi förbehåller oss rätten att dra av värdeminskningen från din ersättning.
10.3.6 Du ansvarar för kostnaderna för returen. För att minska dina kostnader ger vi dig möjlighet att använda vår förmånliga retursedel. Om du använder vår förbetalda retursedel debiteras returkostnaden (för närvarande 50 kronor) i efterhand.
10.3.7 Om du vill ordna returen själv ska varan skickas till följande adress:
BADER Mode & Livsstil AB
c/o PostNord
Vevaxelgatan 8
207 06 Malmö
10.4 Återbetalning i händelse av ett ångrat köp
10.4.1 Om du ångrar hela ditt köp ersätter vi dig för allt du har betalt. Det betyder att vi förutom värdet på varan även ersätter fraktkostnaden. Kostnaden för returen måste du betala själv.
10.4.2 Om du ångrar en del av ett köp ersätter vi inte kostnader eller avgifter som ska betalas för den delen av köpet du behåller, t.ex. leveranskostnader och eventuella fakturaavgifter.
10.4.3 Om du har använt vår retursedel för returen debiterar vi returkostnaden, som för närvarande uppgår till 50 kronor.
10.4.4 Återbetalningen sker omgående, och senast 14 dagar efter att vi mottagit ångermeddelandet. Vi förbehåller oss rätten att vänta med återbetalningen tills vi fått tillbaka varan från dig eller tills du har styrkt att varan inlämnats för retur, beroende på vilket som inträffade först.
10.4.5 Beroende på vilken betalningsmetod du använt krediterar vi din faktura eller återför pengarna till det kort-/bankkonto som köpet betalats med.
topp
11. Retur- och bytesrätt
11.1 Du betalar endast en returkostnad (för närvarande 50 kronor per returpaket) om du vill byta eller returnera en eller flera artiklar. Vi förbehåller oss rätten att sälja varorna. Du har 14-dagars retur- eller bytesrätt från det datum du fick försändelsen.
11.2 Vänligen returnera varan i oförändrat skick, helst i originalförpackningen. Returnera alla delarna även om de är trasiga. Bifoga retursedeln och ange skäl till returen. På retursedeln finns en adresslapp (betald returfrakt) som ska användas, i övrigt uppges namn och kundnummer och beställningsnummer helst tillsammans med skälet till returen. Om du vill använda dig av rätten till öppet köp eller byte debiteras returkostnaden (för närvarande 50 kronor per returpaket) i efterhand, om du har använt BADERs retursedel. Om det är fel på en artikel eller om fel artikel levererats står BADER för returkostnaderna. Du ansvarar själv för returförsändelsen till oss. Vi rekommenderar dig därför att lämna din retur till ditt postombud och att spara sändningskvittot i händelse av reklamation.
11.3 Om du returnerar delar av din beställning ersätter vi dig varken för fraktkostnaden eller eventuella postförskottsavgifter, då dessa avgifter är oberoende av antalet beställda artiklar.
topp
12. Reklamationer
12.1 Om en produkt är bristfällig eller om leveransen är felaktig eller försenad kan du reklamera köpet. Du kan då ha rätt att kräva reparation, ny leverans, prissänkning eller ersättning för att åtgärda felet eller ha rätt att häva köpet och få pengarna tillbaka. Du kan även ha rätt att kräva skadestånd. Vid leveransförseningar kan du t.ex. häva köpet om förseningen är av väsentlig betydelse för dig. Din lagstadgade reklamationsrätt gäller i tre år och två månader från leveransen av varan. Produkten kan ha en garanti som är kortare än tre år, men detta förkortar inte reklamationsfristen.
12.2 Om du anser att en artikel är felaktig eller levererades för sent måste du skicka oss ett meddelande där du beskriver felet eller förseningen – ett reklamationsmeddelande. Meddelandet ska även innehålla uppgifter för att identifiera köpet, som ordernummer och beställnings- eller avtalsdatum. Vänligen skicka ditt reklamationsmeddelande per e-post till service@bader.se. Våra fullständiga kontaktuppgifter hittar du i slutet av dessa Allmänna affärsvillkor.
12.3 Reklamationen måste göras inom en skälig tidsperiod efter att du har märkt eller borde ha märkt felet eller mottagit den försenade varan. Om reklamationen inte görs inom en skälig tidsperiod efter det att felet har upptäckts eller borde ha upptäckts, men senast inom tre år och två månader efter mottagandet av varan, förlorar du rätten att göra gällande eventuella påföljder mot oss enligt konsumentköplagen. Meddelanden som skickas inom två månader efter att du har märkt felet, senast två månader efter den treåriga tidsfristen, anses alltid vara i tid.
12.4 Om du upptäcker någon skada på din vara under transporten, informera oss omedelbart, men senast inom en skälig tidsperiod, så att vi kan begära ersättning från transportbolaget. Om du får ett paket som är skadat ber vi dig att vägra ta emot det eller att omedelbart öppna det i närvaro av leverantören så att ni tillsammans kan kontrollera skicket på varan. Om ytterförpackningen har skadats under transporten ska du informera transportbolaget eller utlämningsstället om detta. Be att få en bekräftelse på att paketet var skadat när det levererades.
12.5 Vid en godkänd reklamation står vi för kostnaden för returen. Vänligen använd retursedeln som du fick med varan. Saknar du retursedel vänder du dig till kundtjänst för att få en ny.
12.6 Vår postadress hittar du i slutet av dessa Allmänna affärsvillkor. Om du vill ombesörja returen själv, skickar du varan till följande adress:
BADER Mode & Livsstil AB
c/o PostNord
Vevaxelgatan 8
207 06 Malmö
12.7 Alla kostnader som du åsamkats i samband med köpet och reklamationen kommer att återbetalas om reklamationen godkänns, t.ex. returfrakt och ytterligare kostnader i samband med reklamationen. Avser reklamationen en del av en beställning ersätts dock inte de fraktkostnader eller fakturaavgifter som avser den delen av beställningen som inte berörs av bristen.
12.8 Vid en godkänd reklamation sker återbetalningen inom 14 dagar efter att den returnerade varan mottagits. Återbetalningen görs till det kort eller konto med vilket beställningen betalades. Skulle återbetalning enligt beskrivningen ovan inte vara möjlig kommer vi att kontakta dig för att diskutera hur återbetalningen ska göras.
12,9. BADER ansvarar inte för:
Fel som orsakats av att kunden använt produkten med andra verktyg eller tillbehör som påverkar dess funktion.
Fel som orsakats av ändringar eller ingrepp i produkten från kundens sida som inte gjorts enligt anvisningar från BADER.
Fel som orsakats av att kunden använt produkten på ett annat sätt än vad som anges i användarmanualen eller genom vårdslöshet från kundens sida, från kundens medarbetare, eller tredje part eller genom andra omständigheter som BADER inte kan påverka.
Normalt underhåll, som justering, normalt slitage eller behov av förbrukningsmaterial.
topp
13. Personuppgifter
13.1 BADER Mode & Livsstil AB med organisationsnummer 559425–6751 ansvarar för behandlingen av dina personuppgifter.
13.2 När du köper varor av oss måste vi behandla dina personuppgifter för att bl.a. säkerställa att vi kan leverera dina varor och få din betalning. Om du är kund hos oss kan vi även använda dina personuppgifter för att skicka dig marknadsföring om nya produkter i vårt sortiment och andra intressanta erbjudanden. t.ex. genom vårt nyhetsbrev, SMS-utskick eller per post. Utförlig information om hur vi behandlar dina personuppgifter, vilka rättigheter du har och hur du utövar dem hittar du på vår webbplats under dataskydd.
13,3. Dina inloggningsuppgifter (användarnamn och lösenord) för kundkonton på BADERs webbplats ska hanteras så att obehöriga inte får tillgång till dem. Om du lämnar ut dina inloggningsuppgifter till en annan person ger du denna person fullmakt att göra beställningar i ditt namn. Du är därmed betalningsskyldig för dessa beställningar. Om du misstänker att en obehörig person kommit över dina inloggningsuppgifter är det ditt ansvar att omgående informera BADER och ändra ditt lösenord.
topp
14. Tvister och jurisdiktion
14.1 Dessa Allmänna inköpsvillkor lyder under svensk lag.
14.2 Vi strävar efter att alla kunder ska vara nöjda. Vi tar alltid kontakt med dig för att försöka hitta en lösning om ett problem uppstår.
14.3 I händelse av en tvist som vi inte kan lösa gemensamt kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden. Vi förbinder oss att följa Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.
Allmänna reklamationsnämnden
Box 174 101 23
Stockholm
www.arn.se
topp
15. Avtalspartner
Ditt köpeavtal ingås med:
BADER Mode & Livsstil AB
Adress: Valhallavägen 185, 102 52 Stockholm
Tel. kundtjänst: 010 332 00 02
E-post: service@bader.se
Öppettider:
Måndag – fredag kl. 10.00–18.00.
Organisationsnummer 559425-6751.
Den information som krävs av EU:s produktsäkerhetsförordning (GPSR) från den 13 december 2024 finns på respektive produktsida på www.bader.se från och med det datumet.